Zakończenie długoterminowego wynajmu samochodu może budzić obawy. Wielu kierowców zastanawia się, czy będą musieli ponieść dodatkowe opłaty za uszkodzenia pojazdu, czy rzeczoznawca nie będzie zbyt surowy w swojej ocenie, a także czy formalności związane ze zwrotem auta po najmie nie okażą się skomplikowane i czasochłonne. W tym artykule znajdziesz przewodnik zwrotu auta, który pomoże Ci uniknąć niespodziewanych opłat.
Na początku przypomnijmy czym jest długoterminowy wynajem samochodu - to rozwiązanie, które pozwala korzystać z nowego pojazdu bez konieczności jego zakupu. Klient płaci stałą miesięczną ratę - w większości ofert Carly.pl zawiera ona przeglądy, pełny serwis z częściami eksploatacyjnymi, ubezpieczenie, auto zastępcze i assistance. Po zakończeniu okresu najmu, samochód można zwrócić, co eliminuje konieczność martwienia się o jego odsprzedaż. Wynajem długoterminowy auta to wygodna opcja dla osób i firm, które cenią sobie przewidywalność kosztów, płynność finansową i brak zobowiązań związanych z posiadaniem pojazdu. Dajemy także możliwość wykupu samochodu, ale o tym w dalszej części naszego artykułu.
Kiedy czas trwania umowy dobiega końca, zwrot samochodu rozpoczyna się od umówienia terminu i miejsca oddania auta. Następnie rzeczoznawca przeprowadza dokładne oględziny, oceniając stan wizualny i stan techniczny samochodu zgodnie z zapisami umowy wynajmu długoterminowego. Sporządzany jest protokół zwrotu auta razem z raportem zdjęciowym, w którym uwzględniane są ewentualne uszkodzenia.
Jeśli w trakcie użytkowania pojazdu doszło do poważniejszych uszkodzeń, mogą zostać naliczone dodatkowe opłaty. A co, jeśli auto było używane zgodnie z warunkami umowy najmu, a zasady użytkowania samochodu były przestrzegane? W takiej sytuacji nie trzeba obawiać się wysokich kosztów na koniec umowy.
Pan Tomasz po trzech latach umowy wynajmu długoterminowego zdał auto premium - Mercedesa GLC. Po odbiorze samochodu rzeczoznawca przeprowadził szczegółowe oględziny i wykonał pełną dokumentację zdjęciową. W raporcie zdawczym odnotowano 6 uszkodzeń:
4 z nich mieściły się w normach zużycia samochodu i nie generowały żadnych kosztów dla naszego Klienta;
2 uszkodzenia (wgniecenie na słupku przednim oraz pęknięty tylny zderzak z uszkodzoną powłoką lakierniczą) wymagały dopłaty uwzględniając amortyzację samochodu po 3 latach - finalnie był to koszt 1 993 zł.
Nie martw się, nie wszystkie uszkodzenia skutkują dodatkowymi opłatami, jednak im lepiej zadbamy o auto w trakcie wynajmu, tym większa szansa na uniknięcie kosztów na koniec umowy. Warto zastosować kilka prostych zasad, które pozwolą zminimalizować ryzyko nieprzyjemnych niespodzianek za zbyt duże zużycie samochodu.
Zbliża się koniec umowy, więc jak uniknąć dodatkowych opłat związanych ze zwrotem pojazdu? Warto zastosować kilka prostych zasad.
Przedstawiamy krótki przewodnik zwrotu pojazdu:
Naprawiaj szkody na bieżąco – zadbaj o stan techniczny samochodu i jeśli w trakcie okresu najmu zdarzy się uszkodzenie (np. obicie drzwi, pęknięcie szyby), zgłoś to do ubezpieczyciela i skorzystaj z polisy OC/AC.
Ważne jest przygotowanie samochodu do zwrotu – zarówno wnętrze, jak i karoseria powinny być w idealnym stanie, co może pozytywnie wpłynąć na ocenę rzeczoznawcy. Zabierz auto na myjnię oraz zadbaj o czysty środek auta. Pozbądź się także plam na siedzeniach, jeśli takie istnieją.
Zrób zdjęcia samochodu, zapisz przebieg pojazdu – warto udokumentować stan pojazdu w momencie jego zwrotu, by uniknąć nieporozumień, jeśli auto zostanie uszkodzone po zdaniu, ale przed finalnymi oględzinami. Zdjęcie stanu licznika pozwoli Ci uniknąć dodatkowych opłat związanych z nadprogramowymi kilometrami.
A jeśli zastanawiasz się jakie uszkodzenia są akceptowanie, a jakie nie - tutaj znajdziesz przykładową listę.
Jeśli protokół zwrotu auta zawiera uszkodzenia wymagające dopłaty, możesz:
Skontaktować się z nami w celu wyjaśnienia ewentualnych nieścisłości.
Złożyć reklamację, jeśli masz dowody (np. zdjęcia), że uszkodzenie pojawiło się po zdaniu auta.
Długoterminowy wynajem samochodu z opcją wykupu to rozwiązanie, które pozwala klientom na przejęcie użytkowanego auta po zakończeniu umowy. Na około miesiąc przed końcem okresu najmu każdy klient otrzymuje indywidualną ofertę wykupu. Cena wykupu samochodu ustalana jest na podstawie wartości rynkowej auta w danym roku, z uwzględnieniem jego stanu technicznego oraz przebiegu. Wykup samochodu jest opcjonalny – to klient decyduje, czy chce przejąć auto na własność. Co więcej, jeśli sam nie planuje zakupu, może wskazać inną osobę, która będzie miała możliwość wykupu. Dzięki temu najemca ma pierwszeństwo w decyzji o dalszym losie pojazdu.
Zwrot samochodu po wynajmie długoterminowym nie musi być stresujący. Przygotowanie samochodu do zwrotu, odpowiednie dbanie o pojazd w trakcie trwania umowy najmu oraz świadome korzystanie z polisy ubezpieczeniowej pozwolą uniknąć dodatkowych opłat związanych ze stanem technicznym samochodu.
Jeśli masz pytania dotyczące warunków umowy najmu, zwrotu lub chcesz dowiedzieć się więcej o procesie wykupu auta, skontaktuj się z nami! Chętnie pomożemy przejść przez każdy proces bez zbędnych nerwów.
Niestety chęć zwrotu samochodu przed terminem wiąże się z karami umownymi. W przypadku chęci rozwiązania najmu wcześniej warto rozważyć cesję - w przypadku osób fizycznych na inną osobę fizyczną, a firm na inną firmę.
Warto zadbać o stan opon przygotowując się do zwrotu pojazdu. Umowa najmu zawiera informacje odnośnie opon letnich i zimowych. Przykład: jeśli klient odebrał samochód na oponach letnich, to powinien go zwrócić również na letnich. Jeśli do samochodu dołączone było koło zapasowe lub zestaw naprawczy, muszą być one umieszczone w aucie podczas zwrotu - oczywiście w stanie umożliwiającym użycie.
Samochód nie musi mieć pełnego baku paliwa podczas zwrotu pojazdu w wynajmie długoterminowym.
Umowa najmu zawiera informacje o konieczności zwrotu wszystkich elementów wyposażenia, które dostarczone były wraz z samochodem. Są to m. in. wszystkie komplety kluczy, komplet dokumentów (np. instrukcja obsługi), książka serwisowa, świadectwo przeglądu technicznego.