Gdy oddajemy samochód na koniec trwania umowy, jest on bardzo dokładnie sprawdzany pod kątem ewentualnych uszkodzeń. Oczywiście to prawie niemożliwe, żeby po dwóch czy trzech latach na aucie nie było choćby najmniejszego odprysku. Dlatego też możemy posłużyć się swoistym "Przewodnikiem zwrotu pojazdu", w którym dokładnie opisane są wszystkie akceptowalne i nieakceptowalne uszkodzenia. Za każde nieakceptowalne zużycie będziemy musieli dodatkowo zapłacić. Mogą to być np. stłuczone szyby czy brakujące elementy.
Z góry uprzedzamy - wpis jest baaardzo długi i szczegółowy, ale mamy nadzieję, że okaże się pomocny :)
Zwrot samochodu wraz z wyposażeniem
Musimy zwrócić wszystkie elementy, które otrzymaliśmy wraz z samochodem. Są to:
-
Wszystkie komplety kluczy
-
Komplet dokumentów, np. instrukcja obsługi
-
Książka serwisowa
-
Świadectwo przeglądu technicznego
-
Karty z kodem do radia
-
Nośniki SD, CD lub DVD do nawigacji satelitarnej (trzeba jednak pamiętać o zapisanych lokalizacjach)
-
Ruchomy sprzęt audio, np. odłączane panele
-
Dodatkowe wyposażenie pojazdu niezamontowane na stałe, np. osłona przeciwsłoneczna tylnych drzwi
-
Wyposażenie awaryjne, takie jak apteczka, trójkąt, podnośnik
-
Koło zapasowe
-
Kołpaki
-
Zestaw naprawczy do opon (jeśli był dostarczony) musi być zdatny do użycia
Jak ocenić stan auta?
Przed oddaniem samochodu, musimy go bardzo dokładnie obejrzeć i zanotować uszkodzenia. Pomoże nam to uniknąć niespodziewanych kosztów. Najlepiej, żeby auto było czyste w środku i na zewnątrz - ułatwi nam to wyłapanie wszystkich uszkodzeń. Dodatkowo, jeśli samochód będzie brudny w dniu oddania, odbiór może zostać odwołany, a my obciążeni kosztami zmiany terminu.
Plamy na tapicerce, czy nieprzyjemny zapach w kabinie mogą spowodować wystawienie nam rachunku za usługi firmy sprzątającej. Musimy też usnąć wszelkie naklejki wraz z pozostałościami kleju. Jeśli tego nie zrobimy, możemy zostać obciążeni dodatkowymi kosztami.
Po wizycie na myjni, warto wytrzeć samochód - na suchej powierzchni łatwiej zauważyć wgniecenia i rysy.
Oczywiście najlepiej oglądać auto w świetle dziennym, w miejscu niezacienionym.
Wgniecenia najłatwiej zauważyć, gdy spoglądamy z góry na boczny profil pojazdu. Trzeba dokładnie sprawdzić auto pod różnymi kątami. Musimy także obejrzeć auto pod kątem rys, m.in. na szybach, lusterkach, lampach oraz na karoserii - na dachu, czy zderzaku.
Nie zapominajmy o oponach
Podczas odbioru sprawdzany jest także stan opon. Szczegółowe wytyczne odnośnie opon zimowych i letnich opisane są w umowie wynajmu.
Coraz częściej zdarza się, że zamiast koła zapasowego otrzymujemy zestaw naprawczy do opon, w którego skład wchodzi kompresor i środek uszczelniający. Jeśli otrzymaliśmy taki zestaw, musi on być zwrócony wraz z samochodem i być w stanie, który pozwala na jego użycie. Jeśli natomiast do auta dołączone było koło zapasowe, musi być ono umieszczone w samochodzie.
Ocena poszczególnych elementów
Poniżej wypisane są wszelkie akceptowalne i nieakceptowalne uszkodzenia dla danego elementu samochodu. Za nieakceptowalne będziemy musieli dodatkowo zapłacić.
A. NADWOZIE I LAKIER
Akceptowalne:
-
Obicia i zadrapania o wielkości do 10 cm, o ile można je usunąć poprzez polerowanie mechaniczne
-
Rysy i otarcia o wielkości do 2 cm, o ile można je usunąć poprzez polerowanie mechaniczne
-
Wgniecenia do 2 cm, o ile na jednym elemencie nie znajdują się więcej niż dwa wgniecenia
-
Powierzchnia obita odłamkami kamiennymi, o ile nie jest ona większa niż 25% danego elementu nadwozia i nie rozwinęła się rdza
-
Obicia, które zostały odpowiednio zabezpieczone, zanim rozwinęła się rdza
Nieakceptowalne:
-
Obicia i zadrapania dłuższe niż 10 cm
-
Rysy i otarcia większe niż 2 cm
-
Obicia, zadrapania, rysy i otarcia niemożliwe do usunięcia poprzez polerowanie mechaniczne
-
Wgniecenia większe niż 2 cm
-
Więcej niż dwa wgniecenia na jeden element nadwozia
-
Wgniecenia (spowodowane przez kamienie) pokrywające ponad 25% powierzchni danego elementu nadwozia
-
Wgniecenia, rysy i zadrapania, na których rozwija się rdza
-
Niepoprawna renowacja lakieru charakteryzująca się różnicą kolorów
-
Niepoprawnie wykonana naprawa w serwisie innym niż wskazany przez finansującego
-
Rdzewienie któregokolwiek z uszkodzonych miejsc
-
Odbarwienie lakieru na skutek czynników zewnętrznych
B. ATRAPY I ZDERZAKI
Akceptowalne:
-
Obicia i zadrapania o wielkości do 10 cm, o ile można je usunąć poprzez polerowanie mechaniczne
-
Rysy i otarcia o wielkości do 2 cm, o ile można je usunąć poprzez polerowanie mechaniczne
-
W przypadku zderzaków teksturowanych i niemalowanych akceptowalne są rysy i zadrapania do 10 cm
-
W przypadku zderzaków teksturowanych i niemalowanych akceptowalne są zarysowania i otarcia do 2 cm
-
Wgniecenia do 2 cm, jeśli jest ich maksymalnie 2 na jeden zderzak lub na atrapę
-
Odbarwienia spowodowane czynnikami zewnętrznymi, np. warunkami atmosferycznymi
Nieakceptowalne:
-
Obicia i zadrapania dłuższe niż 10 cm
-
Rysy i otarcia większe niż 2 cm
-
W przypadku zderzaków malowanych: obicia, rysy, zadrapania i otarcia, które są niemożliwe do usunięcia poprzez polerowanie mechaniczne
-
Uszkodzone, pęknięte lub odkształcone atrapy i zderzaki
-
Wgniecenia większe niż 2 cm
-
Więcej niż dwa wgniecenia na jedną atrapę lub zderzak
-
Uszkodzenia spowodowane niewłaściwym użyciem środków chemicznych
C. FELGI I OPONY
Akceptowalne:
-
Opony z bieżnikiem minimum 1.6 mm lub bieżnikiem zgodnym z lokalnymi przepisami
-
Na powierzchni kołpaka, felgi lub alufelgi: jedno zadrapanie, rysa lub otarcie do 10 cm
-
Na krawędzi kołpaka, felgi lub alufelgi: jedno zadrapanie, rysa lub otarcie do 10 cm
Nieakceptowalne:
-
Zadrapania, rysy lub otarcia większe niż 10 cm
-
Opony odkształcone w wyniku np. jazdy po krawężnikach
-
Wybrzuszenia, pęknięcia lub nacięcia na oponach
-
Uszkodzenia powierzchni bocznych lub bieżnika
-
Opony przebite ciałem obcym
-
Złamane lub odkształcone kołpaki, felgi lub alufelgi
-
Rdza na kołpaku, feldze lub alufeldze
-
Zwrot pojazdu bez oryginalnych kołpaków, zestawu naprawczego do opon i/lub koła zapasowego
D. SZYBY I LAMPY
Akceptowalne:
-
Obicia spowodowane przez kamienie, o ile nie są większe niż 1 cm
-
Obicia spowodowane przez kamienie na powierzchni lamp głównych, przeciwmgłowych lub kierunkowskazów niepowodujące zbicia szkła lub ograniczenia funkcjonalności elementów
-
Małe naklejki na szybach wymagane przez lokalne przepisy
Nieakceptowalne:
-
Stłuczone szyby lub lampy
-
Pęknięcia lub obicia lamp, które ograniczają sprawne działanie lamp. Wszystkie żarówki powinny być sprawne
-
Samodzielnie założone zabezpieczenia przeciwsłoneczne lub cieniowane paski muszą zostać całkowicie usunięte z szyby przedniej
-
Obicia i pęknięcia większe niż 1 cm
E. LUSTERKA I INSTALACJE ZEWNĘTRZNE
Akceptowalne:
-
Lakierowane obudowy lusterek: rysy i zadrapania o wielkości do 5 cm, o ile można je usunąć poprzez polerowanie mechaniczne
-
W przypadku teksturowanych lub niemalowanych obudów lusterek: rysy, zadrapania i nacięcia do 5 cm
-
Zwrot pojazdu z nienaruszonymi ramą i hakiem holowniczym
-
Poprawnie zamontowane lampy sygnalizacyjno-ostrzegawcze lub lampy, które są w pełni sprawne i nieuszkodzone
Nieakceptowalne:
-
Malowana obudowa lusterek: rysy i zadrapania większe niż 5 cm lub wszelkie rysy i zadrapania niemożliwe do usunięcia poprzez polerowanie mechaniczne
-
W przypadku teksturowanych lub niemalowanych obudów lusterek: rysy, zadrapania i nacięcia większe niż 5 cm
-
Odkształcenia lub pęknięcia lusterka i/lub obudowy lusterka
-
Lampy sygnalizacyjno-ostrzegawcze, których montaż lub demontaż doprowadził do uszkodzenia pojazdu
-
Uszkodzenia spowodowane demontażem ramy holowniczej
F. WNĘTRZE
Akceptowalne:
-
Zabrudzenia i plamy na fotelach, tapicerce, matach podłogowych i dywanikach, które można usunąć poprzez zwykłe czyszczenie
-
Fotele z widocznymi oznakami zużycia i wgnieceniami powstałymi w wyniku zwykłego użytkowana
-
Odbarwienie elementów związane z codziennym użytkowaniem i zużyciem
-
Uchwyty na telefon/elementy obudowy można pozostawić w pojeździe
Nieakceptowalne:
-
Zabrudzenia i plamy na fotelach, tapicerce, matach podłogowych i dywanikach wymagające specjalistycznego czyszczenia, ponieważ nie da się ich usunąć podstawowymi metodami
-
Nacięcia, otarcia, odarcia i odkształcenia materiału tapicerki, dywaników i mat podłogowych
-
Dziury w desce rozdzielczej powstałe po usunięciu wyposażenia
-
Nacięcia, wyżłobienia lub przetarcia kierownicy
-
Nieprzyjemne zapachy wymagające specjalistycznego czyszczenia
Ufff.. to już koniec. Wielki podziw dla tych, którzy dotrwali aż do tego momentu :) Mamy nadzieję, że dzięki naszemu poradnikowi zwrot auta będzie równie łatwy co jego odbiór.