Utrata wartości samochodu | Blog Carly.pl

Utrata wartości samochodu

Kupując nowy samochód musimy liczyć się z utratą jego wartości. Mówi się, że tuż po wyjechaniu z salonu auto traci na wartości ok 10%. Po 3 latach użytkowania nasz samochód warty jest nawet połowę mniej - w zależności od modelu. Co więc wpływa na utratę wartości auta i które modele najlepiej trzymają cenę?

 

 

Konfiguracja samochodu

 

Na utratę wartości auta ma wpływ przede wszystkim jego marka. Panuje przekonanie, że cenę trzymają samochody niemieckie (BWM, Opel, VW) oraz japońskie (Toyota, Mazda, Honda), cenione głównie za niezawodność. Za nieco bardziej awaryjne uznawane są auta francuskie - ich wartość po 3 latach może spaść nawet o 65%.

Istotny jest również model samochodu. Każdy producent może pochwalić się bardziej udanymi modelami i tymi, które niekoniecznie cieszą się wielką popularnością. Im bardziej chodliwy i pożądany model, tym mniej straci na wartości. Popularnością zawsze cieszą się sedany, kombi czy hatchbacki, w przeciwności do modeli sportowych czy vanów. W ostatnim czasie najbardziej pożądanym typem auta stały się SUVy.

Wartość rezydualna auta (czyli najprościej mówiąc - jego wartość po okresie eksploatacji) zależy także od silnika. Zazwyczaj na wartości najszybciej tracą auta z większymi silnikami. Nie bez znaczenia jest tu cena ubezpieczenia samochodu, która zależy m.in. od pojemności silnika. Dodatkowo, w związku z coraz to nowymi aferami dotyczącymi emisji spalin, silniki diesla zaczęły tracić na atrakcyjności. Kierowcy częściej decydują się na zakup benzyniaków, które zresztą zaczynają dorównywać dieslom pod względem ekonomii spalania. Obecnie najbardziej chodliwe stają się małolitrażowe silniki benzynowe z turbodoładowaniem.

Co ciekawe, wyposażenie dodatkowe samochodu nie ma aż takiego znaczenia. Wystarczy średnie wyposażenie, spełniające oczekiwania przeciętnego kierowcy. Dopchanie auta w różne bajery i wodotryski zazwyczaj nie podniesie jego wartości rezydualnej.

 

Historia samochodu

 

Najmniej na wartości straci oczywiście auto bezwypadkowe. Każde uszkodzenie, naprawa blacharska będą znacząco obniżały wartość pojazdu. Dodatkowo najlepiej, żeby auto było serwisowane w ASO - wówczas historię przeglądów i napraw łatwo udokumentować. Naprawy w ASO mają też gwarantować lepszą jakoś wykonania, choć jak wiemy - nie zawsze tak to działa.

Przy obliczaniu wartości rezydualnej nie można pominąć przebiegu. Każdy chce kupić auto jak najmniej zużyte, czyli z jak najmniejszym przebiegiem.

 

Utrata wartości samochodów z podziałem na segmenty

 

Poniżej znajduje się lista aut (z podziałem na segmenty), które najmniej straciły na wartości w ciągu 3 lat. Dane pochodzą ze strony  www.auto-swiat.pl.

Segment A

Segment B

Crossovery

Kompakty

Klasa średnia

Klasa wyższa

Mniejsze SUVy

Większe SUVy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wynajem długoterminowy - spłacasz tylko utratę wartości

 

Jeśli lubisz jeździć nowym samochodem i często wymieniasz pojazd, może lepszym rozwiązaniem będzie wynajem długoterminowy?

W tradycyjnym wariancie kupujesz auto, jeździsz nim kilka lat, a na koniec musisz poświęcić czas na sprzedaż - przygotowanie oferty i rozmowy z potencjalnymi klientami. Dodatkowo to Ty musisz osobno zapłacić za ubezpieczenie, serwisy i przeglądy, co jest niemałym wydatkiem.

Decydując się na wynajem długoterminowy płacisz jedynie miesięczny abonament i tankujesz samochód. Więcej Cię nie interesuje.

Jedynym ograniczeniem jest tu limit kilometrów. Maksymalnie auto może pokonać 200 tys. km w ciągu trwania umowy (czyli np. w przypadku 2 lat limit wynosi 100 tys. km/rok; przy 5 latach limit to 40 tys. km/rok).

To my zapewniamy ubezpieczenie i pokrywamy wszelkie koszty związane z naprawą czy serwisem. Na koniec trwania umowy możesz wykupić auto lub nie - możesz po prostu wynająć kolejny samochód. Inny, nowszy.

To właśnie w wynajmie długoterminowym duże znaczenie ma wartość rezydualna. Opłaty wyliczane są w taki sposób, aby w ciągu trwania umowy pokryły one koszt utraty wartości samochodu. Jako Klient nie musisz zamrażać gotówki (jak w przypadku zakupu czy tradycyjnego leasingu), rzadko kiedy konieczna jest wpłata własna (dotyczy to tylko firm, które są krótko na rynku - jednak nawet w takim przypadku staramy się zmienić ewentualną wpłatę własną na zwrotną kaucję). Jedyne koszty jakie ponosisz związane są z eksploatacją samochodu.

Dokładniejsze informacje, co znajduje się w racie znajdziesz w osobnym wpisie -> TUTAJ.

P.S. Nie musisz się martwić także wizytami w salonie - auto dostarczymy bezpłatnie pod wskazany adres :) a formalności załatwiamy zdalnie, wysyłając dokumenty kurierem!

 

Lista dostępnych samochodów -> TU :)